Vi på Solstrålen tror att god och bra mat bidrar till matglädje, gemenskap och trevlig stämning vilket främjar en hälsosam livsstil hos barnen.

Maten på Solstrålen är näringsrik och varierad. Vi har en egen kock som lagar maten från grunden av mestadels närproducerade och kravmärkta råvaror. Varje dag serveras olika sorters grönsaker och frukter där barnen har möjlighet att välja sina favoriter. Som måltidsdryck får barnen välja mellan mjölk och vatten. Ett par gånger varje termin serveras lunch ute i slogboden på gården.

Det är viktigt att måltiden är en positiv upplevelse. Den är också ett tillfälle för lärande och därför äter pedagogerna tillsammans med barnen vilket skapar en lugn atmosfär.